Welke apps gebruik jij?

Constant op zoek naar die genial app. Voor alles is een app de dag van vandaag. Tientallen apps om taken bij te houden, tientallen soorten agenda apps om nog maar te zwijgen over alle apps om notities bij te houden.

Standaard zijn er in iOS heel wat handige features, waardoor je het op een of andere manier ook wel allemaal aan kan zonder die extra apps, maar stuk voor stuk missen ze toch iets wat dan weer in andere apps wel te vinden is.

Om productiviteit een boost te geven, alles goed bij te houden en niets te vergeten heeft iedereen wel zijn eigen manier. Hieronder ga ik het kort hebben over mijn manier van werken.

Mail

Gezien ik meerdere accounts heb van alle types (Exchange, gmail,…) ga ik hier voor de standaard Mail app op m’n iPhone, niet omdat deze perfect is, maar puur omdat ze nauw aansluit bij wat ik nodig heb. Hoewel Gmail de ondersteuning voor push niet meer ondersteunt, ga ik toch nog steeds voor deze standaard oplossing. De Inbox app is een alternatief, maar hier mis ik dan weer de mogelijkheid om alles mooi te organiseren in de verschillende mappen of labels op een gebruiksvriendelijke manier.

Agenda

Omdat ik niet geloof in het ‘verwittigen wanneer je moet vertrekken’ principe op basis van de opkomende afspraken en hun locatie, moet een agenda app voor mij niet meer doen dan bijhouden waar ik naartoe moet, en welke afspraken ik heb. Niet meer, maar ook niet minder. Ik heb al heel wat andere apps zien passeren die wel enkele extra functies hebben, maar voorlopig overtuigen ze te weinig. De Timeful app komt wel aardig in de buurt. Op basis van je werkuren en voorkeuren qua momenten plant deze bepaalde todo’s en afspraken in wanneer ze jou het beste passen.  Er is misschien wel nog wat werk aan en de inplanningen zijn niet optimaal, maar het is een leuke extra functionaliteit.

Taken

Qua taken app is mijn keuze vrij definitief. Op enkele kleine punten na is deze meer dan perfect. Hiervoor gebruik ik Wunderlist. Deze app heeft echt alles. Ze is aanwezig op letterlijk alle platformen en toestellen, ze synchroniseert realtime al mijn taken naar al mijn devices, ik kan eenvoudig lijstjes aanmaken, en ook samenwerking met andere personen (zoals het delen van lijstjes of toekennen van een specifieke taak) verloopt perfect! Het uitstellen of verplaatsen van taken naar een later moment is niet zo gebruiksvriendelijk als bij Any.do, maar dit zal zeker in orde komen in een van de volgende updates.

Notities

Voor notities is het hetzelfde verhaal als bij taken. Hoewel OneNote tegenwoordig serieus in opmars is, en dit perfect werkt gaat mijn voorkeur (doordat ik het al enkele jaren gebruik) naar Evernote. Deze toepassing is opnieuw op alle platformen beschikbaar, en werkt ook meer dan perfect in de browser. Het is ook (opnieuw) ontzettend eenvoudig om bepaalde notitieblokken of notities met anderen te delen is kinderspel.

Wat gebruiken jullie?

De markt van de apps is booming business, en door het mogelijk maken van App Extensions in iOS zijn de mogelijkheden eindeloos! Het wil dus niet zeggen dat ik aan de apps van hierboven wil blijven vasthangen. Nieuwe apps, of handige ‘productivity boosters’ zijn meer dan welkom, in gelijk welke categorie. Laat dus gerust weten wat jullie gebruiken!

Groeten,
Deefken

Leave a Comment